Thaise kookcursus en Pai

21 juli 2016 - Pai, Thailand

Vanochtend stonden we al om 08.15 h bij de receptie om uit te checken. We waren er al zo vroeg bij, omdat er vandaag een Thaise kookcursus op het programma stond.

Om 08.30 h werden we opgehaald door twee medewerkers van Thai Cooking Farm. De eerste stop was een lokale markt. Hier kregen we te zien waar de locals hun voorraden vandaan halen en wat er zoal te krijgen is op zo'n markt. Na een korte stop gingen we verder naar de boerderij. Een prachtige rode kookschort mocht natuurlijk niet ontbreken. Om te beginnen kregen we een korte rondleiding door de tuin, hier verbouwden zij sommige ingrediënten ook zelf.

Er stonden vier gerechten op de planning. Ten eerste een Thaise soep, Iris met tofoe en ik met garnalen. Vervolgens een curry, Iris en ik kozen beide voor de rode curry met kip. Hiernaast maakten we rijst en een mengsel van groenten, kip en cashewnoten. Last but not least; het toetje dat bestond uit plakrijst (die een paars kleurtje kreeg door bloemblaadjes) en verse mango. Iedereen had een eigen 'keukentje', waar hij of zij alles kon voorbereiden en bereiden. Dit was allemaal echt super geregeld!

Natuurlijk ging het niet alleen om het koken, maar ook om het eten van je eigen gemaakte Thaise gerechten. Het meest genoten we van het heerlijke toetje. Gelukkig hebben we een receptenboekje mee naar huis gekregen waarin alles stap voor stap staat uitgelegd. Dus wie weet koken we ooit nog een Thais gerechtje voor jullie.

Helaas moesten we iets eerder weg bij de kookcursus, omdat we vandaag zijn vertrokken naar Pai. Een dorpje ten noord-westen van Chiang Mai. De laatste bus naar Pai vertrok al om 15.00 h vanaf ons hotel. Vanaf dat moment stond ons een rit van ruim vier uur te wachten. De weg van Chiang Mai naar Pai staat bekend om de vele bochten en dat hebben we geweten. Om de paar seconden werden we van de ene kant naar de andere kant van het busje geslingerd. Fijn is anders, maar ach het hoort erbij.

De komende drie nachten verblijven we in een simpel, maar relaxt hotel in Pai. We kijken uit naar drie hele leuke dagen in dit schattige dorpje!

1. Ada Vlastuin:
    21 juli 2016
    Mooi ervaring meiden! Veel plezier de komende dagen. Xxx
  2. Mike:
    21 juli 2016
    Je wagenziek bandjes waren wel nodig zeker deze rit ? En ik hoop dat jij zeker een keertje Thais ga koken voor mij ! xx
  3. Dyantha:
    22 juli 2016
    Ans, ik voel een date aankomen. Iets met Thais eten....